vegabanner.jpg

Forumnytt:
Norsk Vegetarforum - for vegetarianere, veganere og alle interesserte
  Hjelpe til? Vi bygger lokalguide for Fredrikstad: vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?num=12801...
  HomeHelpSearchLoginRegister  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Norsk Vegetarforening og deltids-vegetarisme (Read 540 times)
Pål
Hoved-moderator
vegetarianer

en måned som vegetarianer
= ett slaktedyr mindre

oslo og langt uti skogen
Norsk Vegetarforening og deltids-vegetarisme
16. Oct 2005 at 11:24

Med denne debatten ønsker Norsk Vegetarforening å diskutere hvordan vi som forening best kan forholde oss til den utbredte misforståelsen om hva vegetarisme er – og da spesielt forestillingen om at kylling, fisk eller ”litt kjøtt i blant” er vegetarisk.

Følgende artikler og forumdebatter kan være nyttig som bakgrunnsstoff for alle som vil være med i debatten:

Hva heter de som spiser fisk? (diskusjon fra vårt eget forum)
http://www.vegetar.com/cgi-bin/forum/YaBB.cgi?board=faq;action=display;num=11235...

Kort artikkel som viser hvor vanlig spørsmålene om hva vegetarisme er, fra Dagbladet's "Magasinet" 10.09.2005:
http://www.vegetar.com/presseklipp/dagbladet10092005.jpg

Artikkel i KK Helse med "vegetarianere" som spiser fisk – 6 sider:
http://www.vegetar.com/presseklipp/kk-helse_1.jpg
http://www.vegetar.com/presseklipp/kk-helse_2.jpg
http://www.vegetar.com/presseklipp/kk-helse_3.jpg
http://www.vegetar.com/presseklipp/kk-helse_4.jpg
http://www.vegetar.com/presseklipp/kk-helse_5.jpg
http://www.vegetar.com/presseklipp/kk-helse_6.jpg
(Bemerk at Norsk Vegetarforening her kun har bidratt med artikler – vi har ikke vært intervjuet av KK i forbindelse med denne artikkelen)

Som utgangspunkt for debatten ligger artikkelen nedenfor, skrevet at undertegnede. Før debatten rulles i gang, vil jeg gjerne understreke at dette ikke er en debatt om
- Norsk Vegetarforening skal fremme ”fiskespising” / ”deltids-vegetarisme” – det er uansett ikke aktuelt Smiley
- Om fordelene / ulempene ved å spise fisk, og hvor lure / dumme de som spiser fisk eller kylling er.
- Om hvordan vi aktivt kan bekjempe fiskespising eller starte en stor informasjons-kampanje – dette har vi nemlig verken menneskelige eller økonomiske ressurser til.

Kort sagt mener jeg vi bør diskutere følgende: Hvordan kan Norsk Vegetarforening best mulig, og på enklest mulig måte, forholde seg (og forsøke å endre) misforståelsene om hva vegetarkost er.

Ut fra resultatet av denne diskusjonen vil det så evt. åpnes for en avstemning blant foreningens medlemmer om vi som forening skal åpne for å nevne begrepet halv/delvis vegetarianer som et tillegg til vår oversikt over de ulike typene “autentisk” vegetarisme, med en presisering om at fiske- og kyllingspising er uforenlig med vegetarisme.

TIL DEBATT: HVA BØR NORSK VEGETARFORENING GJØRE MED “VEGETARIANERE” SOM SPISER FISK OG KYLLING?

For mange er veien til det å bli vegetarianer preget av ulike stadier: det er kun et fåtall som slutter å spise både kjøtt og fisk over natta. Og slik bør det vel være, siden de fleste av oss trenger tid og erfaring når vi legger om vanene våre.

I en overgangsfase er det viktig å ha noen klare mål å strekke seg etter, enten det er snakk om å kutte ut røyking, kjøttspising eller hva man nå enn har bestemt seg for. La oss se på dem som forsøker å slutte å røyke: de har et klart mål for øye, nemlig å stumpe røyken. Som et hjelpemiddel har de kanskje alliert seg med venner og familie som hjelper dem videre. Og underveis “heies” de kanskje fremover av ikke-røykere.

Det finnes et utall måter å stumpe røyken på, og sikkert like mange grunner til å ville stumpe den. Uansett begrunnelse og metode, så har man nådd fram til et endelig, konkret mål når man til slutt stumper røyken for godt. Og omgivelsene vil reagere på godt og vondt, ut fra hva de syns om det å være røykfri. På samme måte vil omgivelsene kanskje reagere med henholdsvis skadefryd, medfølelse og så videre dersom man så skulle begynne å røyke igjen, fordi man også da har trådt over en klar grense.

De som går over til vegetarkost står foran mange liknende utfordringer. Men i tillegg har vi en stor, kompleks utfordring som mange av våre kjøttspisende venner ikke engang vet at eksisterer: Mange vet nemlig ikke hva vegetarisme er engang. Da ser de heller ikke at vordende vegetarianer beveger seg mot et klart og tydelig mål, og de ser ikke hva en autentisk vegetarianer “er.”

For de som eventuelt måtte lure, så kan en minimumsdefinisjon av vegetarisme formuleres med en eneste setning: Vegetarisme vil si et kosthold uten kjøtt- og fiskeprodukter. Derfra og til månen kan man så spikke fliser over hva ulike former for vegetarisme innebærer. Men en slik minimal definisjon kan alle enes om.

La meg med en gang legge til at “alle” her henviser til de av oss som faktisk unngår kjøtt- og fiskeprodukter - altså de av oss som rent faktisk er vegetarianere. For folk flest er begrepet vegetarisme kanskje litt mer uklart, og det er jo kanskje ikke så rart, siden vi jo kun utgjor en liten andel av befolkningen.

Mer fascinerende er det at enkelte mediefolk ikke synes å ha peiling på hva vegetarisme er heller. Enkelte gjør sin research godt, mens andre synes å være helt uvitende om, eller uinteressert i å fremstille hva vegetarisme faktisk dreier seg om. Vegetarisme er tidvis svært hipt, og da gjelder det å hoste opp noen omtrentlige artikler om “vegetarianere” som spiser kylling, som “ikke er fanatiske” og derfor spiser fisk både til frokost og kvelds, eller rett og slett “vegetarianere” som spiser all slags kjøtt (men i “små” mengder), men “som er veldig glad i grønnsaker.” Om journalisten er i det vågale hjørnet kan det til og med hende at hans eller hennes intervjuobjekter er “så glade i eksotisk mat”. At de kun delvis er vegetarianere, overses ofte. Det viktigste ser ut til å være å gjøre stoffet selgbart og “trygt.”

At slike medieartikler inneholder saksfeil er det ingen tvil om. Og til eventuelle utenforståendes opplysning: for oss veggiser kan det være både irriterende og provoserende å bli møtt med utallige slike misforståelser om hva vegetarisme dreier seg om, nemlig å la fisk og dyr slippe å ende opp som menneskemat.

Her tillater jeg meg å vende tilbake til dem som er på røykeavvenning igjen. Alle vet at de har et klart mål foran seg, og ikke minst vet de det selv. De vil stumpe røyken, og når de har gjort det så har de også blitt ikke-røykere.

Lukt litt på følgende setninger: “Jeg er ikke-røyker, men selvsagt røyker jeg light-sigaretter.” “Jeg er røykfri, men jeg er tar meg en blås en gang i blant. Jeg er jo ingen fanatiker!” “Jeg er for det meste ikke-røyker.” Forhåpentligvis har heller ikke du støtt på slike påstander særlig ofte, for de fleste ser med en gang skillet mellom å være noe helt og å være noe halvveis. Og skulle du komme over slike kreative ordspill vil du selvsagt fort kunne avvise dem, siden de jo er hule.

Mange er overrasket over at vegetarianere er lei av, blir provosert over eller føler behov for å avklare at “nei, dersom du spiser viltkjøtt så er du faktisk ikke vegetarianer, uansett hvor glad du måtte være i økologiske grønnsaker” og så videre. At man er overrasket over våre reaksjoner er kanskje ikke så rart, siden det finnes så mange fordommer mot vegetarisme i utgangspunktet. På den andre siden handler dette om respekt, noe jeg snart skal komme tilbake til.

Også matvareindustrien er av og til i tvil om hva vegetarisme betyr. Dersom du vil se noen morsomme, triste eller provoserende eksempler er det bare å ta turen innom Norsk Vegetarforenings internett-forum (www.vegetar.com).

La oss vende tilbake til spørsmålet om misforståelser om hva vegetarisme er, spiller noen rolle. Som kjent er vegetarisme jo et spørsmål om matvaner, og i så henseende kan det å være vegetarianer sammenliknes med å spise økologisk mat, halal-mat, eller mat som ikke fremkaller allergier - for eksempel mat uten peanøtter. Alle vet at det er viktig for diabetikere å unngå sukker, og for nøtteallergikere å holde seg unna samtlige nøtteprodukter. På samme måte kjenner kanskje noen av oss adventister, økologiske miljøvernere, idrettsutøvere eller andre som ikke lider av noen sykdom, men som allikevel kanskje er nøye med å følge en spesiell diett.

Dersom man i vanvare kjøper eller tilbereder mat som diabetikere og så videre ikke kan spise, er man selvsagt rask til å unnskylde seg. Og for å fortsette i samme spor: har du noen gang hørt om folk som blir provosert over allergikere som ikke kan spise spesielle typer mat? Ikke det nei? Sjansene er nok mye større for at du har møtt folk som himler med øynene over at du ikke spiser reker, ikke syns det er kurant å “bare plukke av kjøttbitene på pizzaen” eller liknende.

I mine øyne er dette en klar diskriminering av vegetarianere. Og for å feie en innvending av banen først som sist: det at vi velger, og ikke er tvunget til å følge et kosthold er i denne sammenhengen knakene likegyldig - med mindre du for eksempel syns joder er pripne som bare spiser kosher-mat eller avholdsfolk er masete når de insisterer på å ikke drikke alkohol og så videre, da.

Noen tror det bare er i gamle Norge fordommer og misforståelser om vegetarisme er vanlig, men det er helt feil: selv i England støter man på kyllingspisende “vegetarianere.” På en måte er det svært bra at folk velger å kalle seg vegetarianere selv om de ikke er det. Det beviser nemlig at folk ser på det å være vegetarianer som noe positivt! Med enkelte begreper er det jo helt omvendt. Kjenner du for eksempel mange - eller noen i det hele tatt - som liker å kalle seg rasist, fordomsfull eller innesluttet? Vegetarisme derimot er altså et positivt ladet begrep for stadig større deler av befolkningen.

Vet du hvilken gruppe som kvantitativt sett redder flest dyr fra et liv i kjøttindustrien? Det er verken de strikte veganerne eller de vegetarianerne med årevis med dyrefritt kosthold: det er derimot de hundretusenvis av menneskene som spiser lite, kanskje til og med svært lite kjøtt. Og mens overivrige, puritanske unge veganere og vegetarianere har en stygg tendens til å legge soyamelka og veggisburgerne bak seg, så tør jeg etter mer enn 20 år som vegetarianer si at de som sier at de spiser lite kjøtt svært ofte gjør nettopp det - i år etter år. Ja, de spiser kanskje både kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter, men sett over en tiårsperiode (eller et livsløp) fortærer de mindre av alle disse produktene enn korttids-vegetarianerne.

Slik jeg ser det, står vi vegetarianere altså foran et slags paradoks: På den ene siden er det svært viktig å klart definere hva vegetarisme er. Dette er like viktig som at man må kunne være trygg på at sukkerfritt betyr sukkerfritt, økologisk betyr økologisk og så videre, og det er en forutsetning for at vårt kosthold skal kunne bli forstått. Samtidig må vi verken glemme eller overse at det finnes tusenvis av mennesker som er på vei til å bli vegetarianere, og hundretusenvis som spiser kjøtt kun sjelden eller i små mengder.

Vegetarsaken er på frammarsj, og det er ikke lenger kun et fenomen for de spesielt interesserte. Med interessen øker også sjansen for misforståelser rundt hva vegetarisme dreier seg om. Vi kommer kanskje aldri til å bli kvitt fordommene om “vegetarianere” som spiser fisk og kylling, og slik jeg ser det er det lite produktivt å hakke på dem som spiser mindre kjøtt en folk flest, og som trives med det.

Jeg syns derfor Norsk Vegetarforening burde oppfordre media og andre som snakker om “vegetarianere” som spiser for eksempel kylling til å heller bruke ett eller flere liknende begreper (og da kanskje spesielt de to første): halv-vegetarianer, delvis vegetarianer, light-vegetarianer eller kvasi-vegetarianer. Slik tror jeg vi på en positiv måte kan skille mellom det å være vegetarianer og det å være på vei, samtidig som vi gir dem som syns vegetarisme er et positivt begrep et oppfordrende, “positivt stempel” som kanskje kan hjelpe dem videre, uten at selve begrepet vegetarisme samtidig vannes ut. Av samme grunn syns jeg uttrykk som fiske-vegetarianer / pescetarianer og så videre er lite heldige, siden de utvanner begrepet vegetarisme. “Halv” derimot er både tydelig og dekkende: man er, og anser seg selv for å være delvis eller halvveis vegetarianer.
Back to top

Pål W. Thorbjørnsen
Informasjonssekretær i Norsk Vegetarforening
566852750  
IP Logged

Hawk

Re: Norsk Vegetarforening og deltids-vegetarisme
Reply #1 - 17. Oct 2005 at 02:25

Hei!
Vil først rose Pål for å ta opp et viktig tema. Det er mange som missforstår vegetarbegrepet og det er riktig av foreninga å gripe fatt i dette.

Det er et stort problem at media omtaler folk som spiser kylling, fisk og viltkjøtt som vegetarianere. Den slags bruk av begrepene fører til at vi får servert kylling og fisk når vi bestiller fra vegetarmenyen. Dette er et vanlig problem (mange eksempler finnes på forumet) og det er irriterende.

Å begynne å omtale de som spiser (litt) dyr som halv/delvis/kvasi eller lignende -vegetarianere mener jeg er å gå i feil rettning.

Media er de som oftest (og med størst gjennomslagskraft) forfekter at vegetarianere spiser fisk og kylling. Som Pål sier er dette gjerne pga dårlig research. Å introdusere flere begreper tror jeg ikke gjør jobben til journalister enklere, snarere tvert i mot. Da blir det enda flere begreper de kan blande sammen. Ut i fra egen erfaring med journalister mener jeg budskapet bør være uhyre enkelt for at de skal oppfatte det. Å starte å benytte flere begreper tror jeg da blir å bevege seg i feil rettning og kun vil føre til mer forvirring.

Pål peker videre på at å omtale de som spiser lite kjøtt som halv/delsvis veggiser vil kunne være et skags klapp på ryggen. Dette tror jeg er unødvendig. En kan fint signalisere til denne gruppen at en synes at et lite forbruk av dyr til middag er bedre enn et stort uten å begynne å kalle dem for halv/delvis veggiser. En bør kunne signalisere respekt for andre uten at en finner opp egne begreper for dem.

Til sist vil jeg kommentere Påls påstand om at de som spiser lite kjøtt redder flere dyr enn vegetarianerne. Jeg synes dette blir å snu saken litt på hodet. Slik jeg ser det spiser denne gruppen betydelig flere dyr enn vegetarianere gjør. Fint at de har et lavt forbruk, men intet forbruk av dyr til middag er fortsatt mindre enn et lite forbruk.

Så for å oppsummere. Jeg tror det å intridusere halv/delvis vegetarianer som begrep kun vil føre til flere missforståelser og flere tilfeller av "Ooops, spiser du ikke kylling! Men det gjør jo en annen veggis jeg kjenner" episoder.
Back to top

IP Logged

Helene

Oslo
Reply #2 - 19. Oct 2005 at 15:16

Først av alt vil jeg takke Paal for et kjempefint innlegg som virkelig setter problematikken i riktig lys med fine sammenligninger til ikke-røykere og avholdsfolk.

Jeg er ikke enig i at halv-vegetarianer er et bra ord å bruke. Jeg mener at med en gang man har et ord som har "vegetarianer" i seg, bør dette være i dets rette forstand.
Til sammenligning sier de som røyker av og til at de er "fest-røykere". Dvs. de røyker på fest og man er da inneforstått med at de ikke røyker ellers.
Hvis man hadde kalt dem "hverdags-ikke-røykere" ville det kanskje hatt samme betydning, men EGENTLIG har de vel ikke "rett" til betegnelsen "ikke-røyker" i det hele tatt når de faktisk røyker...? (selv om det bare er i helgen)

Hva er en halv-vegetarianer? er det en vegetarianer som spiser fisk eller en som spiser kylling eller begge deler? er det en som spiser økologisk kjøtt? Er det en som spiser vilt?

Rent personlig har ikke jeg opplevd mer enn et par ganger å bli spurt om jeg spiser fisk, men jeg vet det er mange andre som har hatt problemer med dette.
Jeg tror ikke misforståelser av innholdet av en vegatardiett blir mindre dersom man faktisk "GODTAR" en ny gruppe "vegetarianere"  
Det personer en "halv-vegetarianer" møter på vil huske er at hun/han var en eller annen form for vegetarianer. Dette kan faktisk bidra til enda flere misforståelser i fremtiden..

Jeg ville heller hatt en brain-storming på ord som kan dekke denne gruppen. det hadde sikkert vært praktisk for dem å ha en egen betegnelse også.

Rent praktisk kunne jo vegetarforeningen vurdere å sende ut en pressemelding til ulike medier om at ordet vegetarianer ofte blir misbrukt og at dette fører til unødvendige komplikasjoner i vegetarianernes liv.
Som journalist kan jeg jo nevne at en pressemelding som inneholder en "konflikt" ofte blir godt mottatt. Det kan faktisk hende de ønsker å lage en sak av det. Dette vil jo kunne ha ringvirkninger iform av at riktig informasjon kommer flere i hende.
Dessuten; Hvis man finner opp et nytt ord på "halv-vegetarianere" er dette også en interressant sak for mediene.

Back to top

IP Logged

Teletubby

Reply #3 - 20. Oct 2005 at 00:45

Jepp bra debattinnlegg Pål. Smiley

Enig i at det kan bli litt forvirrende å snakke om halv-vegetarianere. Skjønner poenget med at folk må kunne kalle seg noe, mens de er på vei mot å bli veggiser, men tror kanskje vinninga går opp i spinninga. Egentlig er jo alle halv-vegetarianere, med mindre de kun spiser kjøtt. (Finnes sikkert noen av de også.. Smiley )

Sånn som jeg ser det er man enten vegetarianer, og spiser ikke kjøtt eller fisk, eller så er man kjøtteter. Ikke fordi det å være vegetarianer bør gi et hint av noe ekslusivt, men fordi det liksom er en definisjon. Akkurat som "avholdsmenneske". Man kan liksom ikke være halv-avholdsmennesker.. Smiley

Ideen om å sende ut pressemeldinger er ganske god though. Vet ikke hvor ofte vegetarforeningen sender ut pressemeldinger, men det er vel noe man helst bør sende ut for ofte enn for sjelden. Smiley
Back to top

IP Logged

andy

sick body sick mind

Grimstad, Sørlandet
Reply #4 - 20. Oct 2005 at 02:16

Selv synes jeg fiskespiser/pescetarianer er en fin beskrivende  på den dietten.

Godt poeng at fiskespisere kaller seg vegetarianere fordi det er et positivt ladet begrep. Det hinter jo blant annet om at man er sunn, utifra at grønnsaker er sunt.

Et annet poeng er at de vil skille seg ut fra "altspisere" også kalt kjøttspisere.

Vegetarianer er en fornorsking av et internasjonalt ord/begrep. Enklest hadde det vært om grønnsakspiser ble brukt istedet, bortsett fra for turister Smiley. Vegetar virker det som betyr for mange at man er sunn, rett og slett. Og siden hvitt kjøtt også kommer under den generelle sunn-kost paraplyen så passer de jo i lag? Men når man oversetter det til grønnsakspiser (burde) ser man lett at det er noe fishy her. Og da passer fiskespiser bedre.

Er ikke så stø i italiensk/latinsk, men vil anta at ordet '
vegetar betyr spiser grønnsaker. Og da blir det litt feil å ta med noen halv/kvasi/etc. prefix siden det da ender som spiser kvasi-grønnsaker eller noe lignende. Passer fint for allergikere som ikke kan spise alle typer grønnsaker, men ikke for de som spiser grønnsaker og noe til.

Ble kanskje ikke så bra sammenheng mellom det der, men er ihvertfall endel argumenter jeg finner mot å kalle fiskespisere halv-vegetarianer og lignende.

Kall en spade for en spade!
Back to top

"Auschwitz begins wherever someone looks at a slaughterhouse and thinks: they're only animals." -- Theodor Adorno
IP Logged

twiggs

-bikini girl with machine
guns-

Østfold
Reply #5 - 20. Oct 2005 at 14:50

Ang. ordet vegetar. Er ikke porff i noe som helst. Men det er nok avledet av ordet vegetasjon, vege- betyr vel planter el. Så vegetarianer vil vel bli planteeter omtrent.

Sånn jeg ser det er halv-vegetarianer et uaktuelt uttrykk. Fisk og kylling er vel likestilt, så  om en som spiser fisk er halv-vegetarianer, er også en som bare spiser kylling halv-vegetarianer? Det blir bare rot. Må nok et nytt uttrykk til.

twiggs
Back to top

-This is Major Tom to Ground Control-

IP Logged

Kiirthi_Lekha

Reply #6 - 31. Oct 2005 at 14:07

En ting som jeg mener er egnet til misforståelse er alle disse forskjellige vegetarianerne…

Dersom man gikk bort fra de ulike typene, og bare hadde en definisjon:
”Vegetarianer = person som kun spiser plantekost”, (eller liknende, denne er ikke helt gjennomtenkt). Da bør det ikke være tvil om hva en vegetarianer spiser.

Dersom man hadde en slik definisjon, ville alle typer vegetarianere spise hva de ville på restaurant eller andre plasser. Nå er det jo slik at dersom du endelig finner en plass med vegetarmat, innholder den enten melk eller egg, eller gjerne begge deler. De som er ovo-vegetarianere er ikke nødt å spise egg, og likens med lacto-vegetaianere, de må ikke ha melk. På denne måten blir det enklere for alle….

Og vil man spise egg, eller melk kan man jo gjøre det så mye man vil….  Men, jeg mener det offisielt kun bør være en type vegetarianer (kutt ut lacto, ovo, lacto-ovo og vegan!).
For å si det med REMA – det enkle er ofte det beste!

Gjøre det enklest mulig for å hindre misforståelser! 

I boksmålsordboka på nett er definisjonen:

vegeta'r m1 el. ~ia'ner m2 (fra eng., av vegetable 'urt, grønnsak', sm o s *vegetabil) person (el. dyr) som vesentlig lever av plantekost

(Vegan, veganer finnes ikke i ordboka….)

Få byttet ut ordet ”vesentlig” til ”kun” og livet ville blitt mye enklere  Wink

Hva mener andre om dette, er det behov for disse undergruppene?

Back to top

IP Logged

Pål
Hoved-moderator
vegetarianer

en måned som vegetarianer
= ett slaktedyr mindre

oslo og langt uti skogen
Reply #7 - 31. Oct 2005 at 16:24

Siden jeg startet debatten, syns jeg det er veldig hyggelig med gode og engasjerte svar så langt. Skal komme med tilbakemeldinger selv senere denne uken, og håper på motsvar da.

Derimot vil jeg gjerne kommentere det Kiirthi_Lekha skriver allerede nå, siden det er viktige poenger, men kanskje litt på siden av den debatten jeg hadde tenkt meg.

Delvis er jeg helt enig i at de ulike typene (autentisk, ikke utvannet) vegetarisme kan gjøre det litt vanskelig for utenforstående å orientere seg i "vår" verden. Norsk Vegetarforenings definisjon av vegetarisme er jo veldig enkel: Vegetarisme er et kosthold uten kjøtt og fisk (samt eventuelt andre dyreprodukter som egg og melk). Med denne som utgangspunkt burde mye debatt om flisespikkeriet kunne legges til side - de av oss som ikke for eksempel spiser egg eller meieriprodukter vet jo uansett at vi må si tydelig fra om slike detaljer.

Kiirthi_Lekha spør om det er behov for undergruppene. Krishna-hengivne som gjerne drikker masse melk men er super-strikte ift. egg, og veganere - bare for å ta to tydelige eksempler - vil nok være veldig uenige. Selv støtter jeg intensjonen til Kiirthi_Lekha, og på det praktiske plan mener jeg at Norsk Vegetarforening gjør nettopp det med sin enkle definisjon av vegetarisk kosthold, gjengitt ovenfor. Kun til de som er ute etter det med liten skrift gjør vi obs på navnet på de ulike gruppene. Er ikke det en grei nok fremgangsmåte?
Back to top

Pål W. Thorbjørnsen
Informasjonssekretær i Norsk Vegetarforening
566852750  
IP Logged

Thea

Oslo
Reply #8 - 07. Nov 2005 at 04:51

Enda et eksempel:

Fra www.vektklubben.no:

"Vegetarismen er på fremmarsj i de fleste land, og det er stadig flere som velger bort kjøtt. Ikke alle gjør dette like konsekvent, denne gruppen kalles semi-vegetarianere, noe som innebærer at de har et lakto-ovovegetarisk kosthold men spiser av og til fisk eller fugl. "

https://www.vektklubben.no/cgi-bin/view.cgi?id=71&cat=32

Back to top

IP Logged

marekatta

veganer

Reply #9 - 24. Feb 2007 at 18:47

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest denne tråden, så det er mulig jeg sier noe som allerede har blitt sagt, men: Jeg synes absolutt ikke deltids-vegetarianere (inkludert pescetarianere) burde stå på NVs liste over kjente vegetarianere, siden jeg ser det som at NV selv er med på å viderebringe en feilaktig definisjon av hva en vegetarianer virkelig er. (Egentlig synes jeg ikke NV burde ha en slik liste på sidene sine i det hele tatt, men det er en annen sak.)
Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print

butikkbaktopp.gif
Les mer | Andre prod.

Annonser: 
Rawganik - Rawfood og superfood
OSO Miljøfond

matbakgrunntopp.gif
Se denne | Se flere

aug - des 2010: